
návrh jiných lokalit
Město Opava nakonec při veřejném projednání, konaném dne 31. 1. 2012 slíbilo, že se bude zabývat výběrem jiného, vhodnějšího místa, pro výstavbu SDKO. Abychom městu pomohli v plnění tohoto závazku, vytipovali jsme 3 pozemky obdobných parametrů, které jsou v majetku města, a které by mohly být využity k výstavbě SDKO v MČ Opava-Kylešovice. Tyto své návrhy jsme dne 1. 2. 2012 zaslali na MMO.
Varianty námi navrhovaných pozemků:
I. Parc. č. 2592/1 k.ú. Opava-Kylešovice o výměře 5432m2, pomístní označení lokality „Mezi Brahy“. Detaily
II. Parc. č. 2147/1 a 2149/1 k.ú. Opava-Kylešovice o výměře 5987 a 1417m2, pomístní označení lokality „Šlofárna“, případně Obalovna. Detaily.
III. Parc. č. 2123/1 a 2124/1 k.ú. Opava-Kylešovice o výměře 16588 a 5854m2, pomístní označení lokality „Mezi vodami“. Detaily.
IV. Jako další možná varianta přichází v úvahu pozemek u DEPA Dopravního podniku Města Opavy. V současnosti, s ohledem na provoz depa a absenci okolní zástavby, jakož i kvalitní komunikaci s možností vyššího zátížení, by to mohlo být vhodné. Ale jelikož neznáme blízký urbanistický vývoj této lokality v blízké budoucnosti, nechali jsme výhodnost tohoto místo na zvážení odborníků z MMO.
V. Možnost směny pozemku. Tázali jsme se, zda by nebyla možnost směnit pozemek. Např. má-li někdo parcelu u jižního obchvatu, tak by ji možná rád vyměnil za parcelu v proluce zástavby.
Na druhém veřejném projednání vysvětlilo Město, proč žádná z námi navrhovaných lokalit "není vhodná". Nevhodnost lokalit byla odůvodněna nesouladem s územním plánem (ať už současným, anebo s neschváleným konceptem nového územního plánu) anebo vedením inženýrských sítí (a tudíž nutností respektovat ochranná pásma těchto vedení). Jiná kritéria pro výběr vhodnější lokality nebyla použita. Město také nehledalo žádnou další (námi nenavrženou) lokalitu a ani se nezabývalo možností směny pozemku za jiný.
Jako jedinná přípustná byla městem vyhodnocena varianta č. II. Šlofárna (Obalovna), viz níže.
- pozemky jsou v majetku města; odpadají tedy náklady na pořízení pozemku
- pozemek se nachází v bezprostřední blízkosti budovaného obchvatu tzv. jižní spojky, což znamená ideální dopravní dostupnost, zejména pro nákladní vozy TSO
- dopravní spojení mezi centrálou TSO a tímto místem by bylo realizováno mimo centrum, tedy bez další emisní zátěže hluku a výfukových plynů centra města, zatěžování vnitřních komunikací města a bez dopravních komplikací (dopravní zácpy)
- vzdálenost z centrály TSO sem je srovnatelná se vzdáleností sídla TSO na ul. U Cihelny, což při plynulé jízdě (bez semaforů) po silnici a jižní spojce znamená rovněž úsporu paliva vozidel TSO
- k pozemkům je ještě další přístupová cesta, která umožňuje další pohodlný příjezd jak občanům, tak vozidlům TSO
- v bezprostředním okolí není žádná rodinná zástavba, naopak se zde dle současného územního plánu nachází zóna průmyslu; tato zóna umožňuje bezproblémové provozování hlučných činností, podstatně obtěžujících své okolí
- nehrozí zde estetické znehodnocení okolí, neboť se v okolí již nachází objekty technického až průmyslového charakteru v souladu s regulativy územního plánu – provozovna Obalovny, Výkupna sběrných surovin etc.
- nebude zapotřebí nákladných eliminačních opatření pro obyvatelstvo jako při situování SDKO na ul. U Cihelny
- dostupnost inženýrských sítí
- nebezpečí výskytu povodní: zóna 2 (s nízkým rizikem povodní)
- zahrádkáři nedaleké zahrádkářské kolonie nebudou posekanou trávu ze svých zahrádek vyhazovat do řeky a podílet se na zanášení koryta řeky Moravice
- obyvatelé městských částí Opava-Komárov, Podvihov a Suché Lazce, kteří také využívají sběrný dvůr, nebou zatěžovat Kylešovice dopravou ani emisemi.
Srovnání lokalit Šlofárna a U Cihelny.